čtvrtek 25. září 2008

Myšlenky a teorie I. - škola

Tak vytvářím novou rubriku - "Myšlenky a teorie". Když mně napadne nějaká zajímavá myšlenka, úvaha a tak podobně, najdete ji tady. Dneska to bude o škole. Každý ví, o co jde, každý si tím prošel a je to pořád stejná pakárna.Ve škole stráví každý minimálně devět let. Průměrný člověk pak většinou třináct a trochu menší počet průměrných lidí ještě pár let navíc.
Ani se nesnažím spočítat, kolik v těch většinou starých lavicích prosedíme minut. Ani se nesnažím spočítat kolik těch minut je zbytečných. Nevím jak vy, ale řekl bych, že si toho pamatuji hodně málo. Alespoň v poměru kolik nám toho řečeno bylo. Škola se snaží nacpat do vás tuny informací, faktů, dat a nakonec z toho víte zlomek. Kde je chyba?
Dost často se ptám, proč si to mám vůbec pamatovat. Téměř si můžu být jistý, že některé informace prostě nevyužiji a kdybych je skutečně potřeboval, dají se najít. Proč si snažit si je tedy zapamatovat?
Vždyť je to i teorie S. Holmese (nebo spíš jeho tvůrce). Mozek nemá neomezenou kapacitu, je jako velké podkroví, kam můžete kam můžete dávat věci. A tak se prostě stane, že některé věci zůstanou za spoustou dalších a nebudete se mít k nim šanci dostat. A navíc pokud si dáte na půdu každou věc, kterou potkáte, budete ji mít za chvíli plnou a tak budete muset něco vyházet.
Takže na co potřebujeme tolik věcí? K takzvanému všeobecnému přehledu je toho až kam. Detaily nám budou spíše k machrování a radění spolužákům, než k praktickému životu. Podle mě by nás škola měla a mohla naučit mnohem důležitější věc.
Tou věcí je myšlení - logika. Konec konců nevymyslel jsem to zase já, ale pokud jste si přečetli první, pátý nebo sedmý díl (v originálním pořadí) - patrně jste narazili na starého pana profesora, který ulétával na Platónovi a marně se snažil zjistit, co se v těch školách vlastně učí.
To že bitva u Kresčaku byla, ví snad každý - to je ten všeobecný přehled. je dobré znát i zhruba dobu a o co tam šlo. Ale znát přesné dny a letopočty?
Je dobré znát pár českých spisovatelů. K těm slavnějšími jejich díla. Ale znát každého a podrobně umět převyprávět jejich životopis na požádání?
Každý si může vybrat nakonec ze dvou možností. Na něco se specializovat a ostatní věci vypustit, nebo znát od každého trochu. Ani jedno není víc než to druhé, někdo si toho bude vždy pamatovat víc, někdo méně - důležité je hlavně umět si poradit.

Moje představa učení by byla následující. Ze začátku rozvíjet logické myšlení a přidávat takové všeobecné poznatky a hlavně zajímavosti - ty totiž nenajdete snadno a je zajímavé je znát. Dokonce si je člověk snadno pamatuje. Postupně buď u tohoto zůstat, nebo dávat brzo na výběr, co kdo chce umět a co podle něho nikdy potřebovat nebude.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Sponzorované odkazy